Skip to main content

Greenwashing: Prečo je dôležité rozpoznať skutočnú udržateľnosť?

blog

V čase, keď je udržateľnosť čoraz väčšou prioritou pre spotrebiteľov aj podniky, sa mnoho spoločností snaží prezentovať svoje produkty ako šetrné k životnému prostrediu. Avšak nie všetky tvrdenia sú také zelené, ako sa na prvý pohľad zdá.

Čo je „zelené pranie“?

Greenwashing, alebo „zelené pranie“, je marketingová taktika, pri ktorej sa firmy snažia prezentovať svoje aktivity ako ekologické, aj keď v skutočnosti neplnia základné princípy udržateľnosti. Takéto praktiky môžu viesť k zavádzaniu spotrebiteľov a poškodeniu dôvery voči skutočne udržateľným značkám. Cieľom greenwashingu je zlepšiť imidž spoločnosti a zvýšiť predaj.

Príkladom je marketingová kampaň Volswagenu z roku 2009 na podporu ich nových „čistých dieselových“ aut. Automobilka propagovala drastické zníženie výfukových emisií svojich modelov Audi a VW so sloganom „Green has never felt so right“ (Zelená ešte nikdy nebola tak správna). Pravdou však bolo, že automobilka nainštalovala do 11 miliónov svojich vozidiel softvér, ktorý dokázal oklamať emisné testy – „čisté“ autá produkovali až 40-krát viac emisií oxidu dusíka ako bol povolený limit. „Dieselgate“, ako škandál prezývali sa stal jedným z najznámejších príkladov greenwashingu.

Nie je nečakané, že medzi najväčších greenwasherov patria hlavne známe značky. Napríklad Coca-Cola čelí obvineniam z greenwashingu vcelku často. V roku 2021 bola spoločnosť obvinená z toho, že na webe tvrdila, že investujú do udržateľných obalov v kampani „World withou waste“ (Svet bez odpadu), pritom ide o jedného z najväčších plastových znečisťovateľov.

Jednou z obyčajnejších foriem greenwashingu, ktoré si môžete všimnúť v bežnom živote,  je zavádzajúce označovanie alebo skrývanie environmentálne neefektívnych postupov napríklad drobným písmom. To môže zahŕňať používanie nejasných pojmov ako „ekologický“ alebo „udržateľný“ bez toho, aby si to spotrebitelia dokázali overiť. Spoločnosti môžu zároveň vyzdvihovať ekologické postupy a zamlčiavať tie, ktoré by mohli zákazníkov odstrašiť.

Čo si všímať, aby sme dokázali rozpoznať greenwashing?

Vágne vyjadrovanie

Označenia ako „zelený“ alebo „eko-friendly“ si často asociujeme s pozitívnym vplyvom bez toho, aby sme sa zamysleli nad tým prečo, a tak nás spoločnosti dokážu zmiasť aj bez vysvetlenia, ako vlastne planéte pomáhajú.

Nepodložené tvrdenia a nedostatok transparentnosti

Environmentálne tvrdenia spoločnosti by mali byť vždy podložené dôkazmi. Firmy, ktoré nedokážu preukázať ako a kde vyrábajú svoje produkty, môžu skrývať neetické alebo neudržateľné praktiky. Za greenwashing sa považuje aj propagácia len jednej „zelenej“ služby/produktu, pričom spoločnosť „zabúda“ upovedomiť zákazníkov o dôležitejších environmentálnych otázkach.

Treba si dávať pozor aj na falošné alebo zavádzajúce ekoznačky, ktoré nemajú žiadny oficiálny alebo uznávaný význam.

„Zelené“ obrázky

Podľa štúdie z Environmental Communications dokážu zelené obrázky ovplyvniť vnímanie produktu verejnosťou. Prírodný dizajn produktu alebo obrázky prírodnej scenérie v našom podvedomí vyvolávajú dojem ekologickosti. Nenechajte sa ale oklamať, a overte si, že všetky zelené obrázky idú ruka v ruke s dôkazmi o udržateľnosti produktu.

EU predstavila zákaz greenwashingu už v roku 2023. Ide však o viac, ako len o upozorňovanie na nepravdivé tvrdenia. Ide o podporu skutočných zmien, ktoré dokážu ochrániť naše životné prostredie.