Skip to main content

Greenwashing: Prečo je dôležité rozpoznať skutočnú udržateľnosť?

Čo je „zelené pranie“? Greenwashing, alebo „zelené pranie“, je marketingová taktika, pri ktorej sa firmy snažia prezentovať svoje aktivity ako ekologické, aj keď v skutočnosti neplnia základné princípy udržateľnosti. Takéto praktiky môžu viesť k zavádzaniu spotrebiteľov a poškodeniu dôvery voči skutočne udržateľným značkám. Cieľom greenwashingu je zlepšiť imidž spoločnosti a zvýšiť predaj. Príkladom je marketingová kampaň Volswagenu z roku 2009 na podporu ich nových „čistých dieselových“ aut. Automobilka propagovala drastické zníženie výfukových emisií svojich modelov Audi a VW so sloganom „Green has never felt so right“ (Zelená ešte nikdy nebola tak správna). Pravdou však bolo, že automobilka nainštalovala do 11 miliónov svojich vozidiel softvér, ktorý dokázal oklamať emisné testy – „čisté“ autá produkovali až 40-krát viac emisií oxidu dusíka ako bol povolený limit. „Dieselgate“, ako škandál prezývali sa stal jedným z najznámejších príkladov greenwashingu.

Čítať ďalej

Ekodizajn: Budúcnosť udržateľných výrobkov

Nariadenie o ekodizajne udržateľných výrobkov (ESPR) nadobudlo účinnosť 18. júla 2024. Jeho cieľom je minimalizovať negatívne dopady na životné prostredie počas celého životného cyklu produktu – od návrhu, cez výrobu, používanie, až po jeho likvidáciu – tak, aby sa zachovali alebo zlepšili vlastnosti produktu. Doteraz sa požiadavky na ekodizajn vzťahovali len na energeticky významné výrobky. Príkladom sú energetické štítky, ktoré máte na práčke či chladničke. Ekodizajn berie do úvahy environmentálny dopad už pri samotnom návrhu produktu alebo služby. Výrobcovia sa musia zameriavať na to, aby produkty spĺňali nielen svoje funkčné a estetické požiadavky, ale zároveň boli šetrné k prírodným zdrojom a životnému prostrediu.

Čítať ďalej